Lezen – Vrijheid van Jonathan Franzen

Standaard


Ik heb laatst het boek Vrijheid gelezen, geschreven door de Amerikaan Jonathan Franzen. Al eerder schreef hij de bestseller De Correcties, maar dat boek kon mij niet echt bekoren.
Enfin, toen kwam dus het boek Vrijheid. Vanuit Amerika kwamen al lovende berichten deze kant uit. Dit zou hét boek van het najaar worden. Franzen stond op de cover van Time Magazine, Obama had het manuscript al in handen voor dat de rest van het gepeupel het boek kon lezen, dus de hype was er zeker.
En dan het boek nog, een dikke pil, rond de 600 pagina’s.
Maar vanaf het moment dat ik er in begon vloog ik er doorheen. Ik kan wel zeggen dat het een van de beste boeken is die ik de laatste tijd, of misschien wel ooit, heb gelezen.
Deze man kan schrijven, maar dan van het niveau, ‘waarom doe ik eigenlijk mijn best om ooit een boek uit te brengen, want dit is waar het om draait. Deze man weet hoe het moet.’
Deprimerend? Nee, want het is gewoon erg prettig om zo’n meesterstuk te mogen lezen en er om lachen, en snikken, om het te koesteren, te waarderen, en om er in je hoofd nog mee bezig te zijn.
Het boek was uit en het eerste wat ik dacht was, ‘ja maar, nee, ik moet meer, ik kan de Berglunds (De familie van het verhaal) nog niet loslaten. Ze zijn echt… toch? Patty, Walter, stay!’

Mocht je aan een nieuw boek toe zijn, of hou je gewoon van mooie boeken of moet je een cadeau hebben voor iemand die van mooie boeken houdt.. Zoek niet verder!

Geef een reactie

