Eten – Quesadillas, maar dan anders

Standaard

Quesadilla’s zijn voor de Mexicaanse keuken en de Tex-Mex keuken wat ‘tosti’s’ zijn voor de Nederlandse. Letterlijk betekent het woord ‘kaasdingetje’. Ze worden gemaakt van maïs- of bloemtortilla’s en zijn populair in combinatie met pittige salsa’s, chilisaus of met guacamole. De vulling bevat in elk geval kaas, soms ook reepjes gare kip, chorizo, champignon of bijvoorbeeld ham. – Wikipedia

weheartit.com (Heb helaas geen foto van de mijne, maar het idee is hetzelfde!)

Gisteren kwam er een vriendin bij me eten en hoe leuk ik koken ook vind, ik heb toch altijd een beetje stress om iets te verzinnen en of het wel lukt en lekker is en ik wil dan ook graag iets nieuws uitproberen, nu ja, ik zat dus te bedenken en ik wilde eigenlijk een salade maken met mango en geitenkaas en spinazie, maar ik wist dat zij niet alle kazen lekker vond, dus ik smste haar wat haar mening over geitenkaas was.
Die was niet positief. Helaas.
Maar feta daarentegen vond ze wel weer heerlijk.
Toen dacht ik, weet je wat, ik hou het simpel, ik maak quesadillas. Ik heb altijd een vast recept (quacamole, paprika (groen en rood) met bosui en koriander, en geraspte kaas (bij voorkeur oude)), maar besloot te kijken wat ik nog had liggen in de koelkast en of ik daar wellicht iets leuks mee kon doen.
En dat had ik, en toen werd het een nieuw soort quesadilla, die erg lekker was!

Hier het recept:
Je hebt nodig: een avocado, citroen, paprika, aubergine, courgette, tomaat, bosui, koriander, feta, tortillas, teentje knoflook en peper/zout/olijfolie.

Snij de aubergine en courgette in plakjes, en grill die in de grillpan (of in de oven, maar dat heb ik nog nooit gedaan dus weet ook niet hoe dat moet), vervolgens snij je de tomaat, paprika en bosui in heel kleine stukjes, die gooi je in een bak, en daar doe je dan fijngesneden koriander door (kan ook met peterselie of een ander kruid als je koriander te heftig vindt) en meng het met een scheutje olijfolie, peper en zout.
Dan maak je quacamole door een avocado te prakken, daar een knoflookje door heen te persen, een halve citroen uit te knijpen en wat peper en zout toe te voegen.
De feta snij je in kleine dunne plakjes.

En dan het echte werk!
Leg een tortilla neer, bestrijk deze met quacamole, gooi de tomaatpaprika prut er op, leg er plakken aubergine en courgette op, en top het af met feta. Vervolgens gooi je er een tweede torilla boven op en leg je het geheel in een koekenpan. Na enkele seconden/minuten moet je hem omdraaien. Dit is dan ook gelijk het lastigste van het hele recept, want de kans is groot dat je wat van de inhoud verliest.
Wat ik gisteren deed, was een bord omgekeerd op de pan/tortilla leggen en met pan en al omdraaien dat je tortilla dus omgekeerd om het bord ligt en dan doe je hem weer terug in de pan.
Nog eventjes laten liggen en dan klaar!

Uiteraard kun je hier alles tussenstoppen, bijvoorbeeld ook kip of ander vlees voor de liefhebber, maar buiten het intens haten van geitenkaas eet de vriendin ook geen vlees, dus was dit een perfecte, heerlijke en vegetarische oplossing.

Enjoy!

Geef een reactie

