Lezen – Boekentips

Standaard

weheartit.com

Voor iedereen die nog mooie boeken mee wilt nemen op vakantie, of gewoon uberhaupt mooie boeken wilt lezen, of nog mooie boeken zoekt om aan iemand cadeau te geven, hier drie van mijn favoriete boeken allertijden:


I know this much is true – Wally Lamb (In het Nederlands vertaald als Vergeef me)
Vergeef me is inmiddels uitgegroeid tot een moderne klassieker. Het brengt op onvergetelijke wijze het levensverhaal van Dominick en Thomas: twee identieke, maar toch heel verschillende tweelingbroers. Het vertelt over eenzaamheid, verlangen naar acceptatie en bovenal de strijd om ten koste van alles te overleven.

Dit boek heb ik al een lange tijd geleden gelezen, maar het heeft toen veel indruk op gemaakt.
Het is een flinke pil, maar fantastisch goed geschreven, een mooi, treurig verhaal.
Ik wil het boek nog altijd herlezen, helaas ben ik mijn exemplaar kwijtgeraakt, dus dat wordt een nieuwe aanschaffen!

Disgrace – J.M. Coetzee (In het Nederlands vertaald als In ongenade)
Een wetenschapsman, werkzaam aan de universiteit maar in ongenade gevallen door een affaire met een studente, trekt zich terug op de afgelegen boerderij van zijn dochter, in de hoop enig evenwicht in zijn leven aan te brengen.
Maar de harde werkelijkheid rukt meedogenloos op en verstoort alle broze relaties. Hij wordt samen met zijn dochter het slachtoffer van een gewelddadige actie.
Met In ongenade werd J.M. Coetzee wereldberoemd. Het geldt inmiddels als een moderne klassieker.

Dit boek is ontzettend mooi, aangrijpend en heftig. Coetzee schrijft prachtig en heeft een sfeer in dit boek weten te vangen die je niet makkelijk meer loslaat.


Ten zuiden van de grens – Haruki Murakami
Hajime en zijn jeugdliefde Shimamoto groeien allebei op als enig kind. Na schooltijd luisteren ze samen naar muziek, houden elkaars hand vast en praten over de toekomst. Als Hajime met zijn familie naar een andere stad verhuist, verliezen ze elkaar uit het oog.
Jaren later komen ze elkaar echter weer tegen. Hajime is de succesvolle eigenaar van een nachtclub, echtgenoot en vader. Shimamoto’s leven is gehuld in vele geheimen die ze niet wil prijsgeven. Maar na hun ontmoeting zet Hajime alles op alles om zijn jeugdliefde weer te veroveren.

Dit was het eerste boek van Murakami dat ik heb gelezen, inmiddels ben ik groot fan van (bijna) al zijn boeken, maar dit boek blijft een beetje speciaal. Het lijkt ergens wel op Norwegian Wood, vooral (of eigenlijk alleen maar) door het liefdesverhaal element, maar ik denk dat dit boek wel het makkelijkste is om te beginnen met Murakami, mocht je nog niets hebben gelezen en je bent nieuwsgierig.
Veel van zijn boeken vind ik goed, maar in veel titels komt toch wel een hoop extreme absurditeit in voor (Kafka op het strand bijvoorbeeld) en dat kan even lastig zijn als je de schrijver nog niet kent.

Jullie nog ultieme favoriete leestips?

Geef een reactie

