Eten – Bieten salade met geitenkaas en groene appel

Standaard

 

 

 

 

 

Ik heb gisteren een heerlijke salade gemaakt, en hoewel ik mijn camera mee had genomen om foto’s te maken van het proces en het resultaat ben ik dat glad vergeten en moeten jullie het doen met mijn zeer professionele en zorgvuldig samengestelde collage van plaatjes.

Allereerst een note vooraf, ik haatte bietjes vroeger. Maar dan echt with a passion.
Als je me echt chagrijnig wilde krijgen dan moest je op maandag, na mijn turntraining (als ik afgemat en hongerig was) me gekookte aardappelen, bietjes en een karbonaadje voorschotelen.
Huilen.

Een deel van die haat is blijven zitten, zo heb ik sinds ik op mezelf woon (wat nu al zo’n 7 jaar is) nooit meer gekookte aardappelen gemaakt en nog nimmer een karbonaadje.
Bietjes at ik ook niet, tot ik ze wel eens tegenkwam in salades, en ik at ze wel, niet van harte, maar goed, hoe ouder je bent hoe minder je kunt zeggen dat je iets niet lekker vindt, zeker niet als je op visite bent. Maar goed, zelf bietjes klaarmaken, no way Jose.

Tot een paar weken geleden. Ik was ergens, en ik had een craving voor bietjes. Geen idee waar dat vandaan kwam, en waarom, maar de bietjes stonden in mijn hoofd en ik moest en zou ze eten.
Met behulp van google en een beetje van mezelf is dit recept ontstaan.

Men neme bietjes, verse spinazie, geitenkaas, groene appels en walnoten.
Voor de dressing balsamico, olijfolie, peper en zout.
Zet de oven vast aan op 200 graden.
Je kookt de bietjes, schilt ze en snijdt ze in plakjes van ongeveer een halve cm, deze leg je op een bakplat of ovenschaal, en je verkruimelt de geitenkaas erover heen tot alles leuk er uit ziet en goed bedekt is. Dat doe je even een paar minuutjes in de oven, tot de geitenkaas warm en smeuïg begint te worden.
Vervolgens gooi de verse spinazie in een slakom en snijd je de groene appel in appelpartjes (ik laat de schil er aan, maar deze kun je uiteraard ook weglaten) en gooi je die bij de spinazie.
Verkruimel de walnoten een beetje en gooi die ook in de slabak, en als laatste de warme bietjes met geitenkaas.
Doe een beetje olijfolie en een beetje balsamico, peper en zout over het geheel en smullen maar.

Bietjes nieuwe stijl, oh yeah.

»

  1. Holy, dit klinkt wel lekker ook al barf ik eigenlijk van gekookte bietjes. Zou het ook lekker zijn als je ze niet van tevoren zou koken maar echt zou grillen/bakken in de oven? Of rauw zelfs…? Gek he dat je soms zo’n craving kunt hebben? Ik had dat laatst met spruiten, die vind ik nu opeens zooo lekker terwijl ik er vroeger van huilde.

    • Ik heb geen idee of je bietjes ook rauw kunt eten, maar grillen of in de oven lijkt me ook zeker een optie! Laat maar weten of dat lekker is.
      Spruiten staan helaas nog op mijn barflijstje, tenzij je een lekker recept hebt? Dan valt het misschien nog eens te proberen…

  2. Mensen uit ervaring kan ik zeggen dat dit recept een aanrader is, heerlijk! Bietjes zijn mijn hele leven al m’n lievelings, alleen kan niemand ze zo lekker maken als mijn oma & moeder (incl gekookte aardappels en speklapje, jammie)!

Geef een reactie

