Eten – Introducing ztkk-salade!

Standaard

Gisteren ging ik dus hummus maken, naar een recept van, hoe kan het ook anders, mijn favoriete etensblog Foodcoma.

Wat heb je nodig:

Blik kikkererwten, zongedroogde tomaatjes, koriander, tahini (sesampasta, te koop in turkse winkels of bij de ekoplaza) en olijfolie en zout (niet afgebeeld)
Qua verhoudingen, ik weet niet of ik het helemaal goed doorhad, maar ik had dus de kikkererwten, een handvol gesneden zontomaatjes, een grote lepel tahini, wat fijngesneden koriander en een flinke scheut olijfolie en wat zout.
Ha, zie je hoe ik daar dus eigenlijk gewoon niets zeg van precieze hoeveelheden?
Dat is omdat ik het niet helemaal weet en ook maar wat uitprobeerde.

Enfin, dat gooide ik in de blender:

En toen ging ik blenden.
Vervolgens kreeg ik ruzie met mijn blender, want hij kon dit niet aan, het was te zwaar en hij was moe, geen idee wat zijn probleem was, het werd alleen geen groot succes.
Dus toen schepte ik alles er uit en ben ik het met de hand gaan prakken en roeren en malen en doen, en toen ik daarmee druk bezig was stond mijn gast voor de deur, dus het einde van het liedje was dat er nog af en toe een hele kikkererwt inzat, maar daar is niets mis mee.

Het zag er gezellig uit:

Was het lekker?
Het was heerlijk!
Was het hummus?
Het was heerlijk!

Nee zonder grappen, het was misschien niet helemaal de perfecte hummus (maar wat is dan ook perfect?), het was wel erg lekker en smeerbaar en super op brood.
En als je een keukenmachine hebt raad ik die aan, blenders zijn pussy’s. En als je een ander leuk recept hebt voor hummus hoor ik die graag.
Deze spread doop ik om tot zongedroogde tomaat kikkererwten koriander salade, ofwel ztkk-salade, bekt lekker, probeer maar!

»

  1. Oeh dit ziet er lekker uit, ik ga ’t recept meteen opschrijven. En verhoudingen en afmetingen zijn voor pussy’s joh, gewoon die hard gokken is veel beter, doe ik ook altijd. Mijn hummus is heel saai vergeleken bij de jouwe: halve pot kikkererwten, lepel geroosterde sesamzaadjes, scheut sesamolie en scheut zonnebloemolie, twee tenen knoflook, snuf gemalen korianderzaad en komijnzaad, beetje vers citroensap, zout, peper, en staafmixen maar. Maar deze ingrediënten heb ik wel altijd in huis in tegenstelling tot verse koriander en zongedroogde tomaten enzo, dus ik kan het altijd maken als ik er zin in heb. En ik ben juist fan van hier en daar een hele kikkererwt in de hummus! Dan lijkt het nog wat ambachtelijker :’)

Geef een reactie

