Luisteren – Pianosongs

Standaard


Ik hou heel erg van pianomuziek. Liefst alleen maar piano, geen andere instrumenten, maar puur de klanken van een piano. (En vooral geen violen, keep them away!)
Vroeger zat ik ook op pianoles, en ben gestopt om op keyboard les te gaan (oh the horror), want ik wilde zo graag liedjes spelen van de Backstreet Boys. Ja echt, ik weet niet of dat toen al een teken was dat het bergafwaarts zou gaan met mij.

Enfin, later (veel en veel te laat om nog een carrière als succesvolle concertpianiste op te bouwen helaas) kon de klassieke muziek mij wel bekoren, en heb ik op mijn 18e nog een poging gewaagd om pianoles te nemen. Dat ging best aardig, als je mijn faalangst niet meerekent en het feit dat ik daardoor tijdens een uitvoering van de piano weg rende, en nu speel ik geen piano meer.
Vooral niet omdat ik er geen een heb, want mijn wens is nog steeds om ooit, later als ik groot ben, een piano aan te schaffen (als we dan toch bezig zijn een vleugel graag) en opnieuw te beginnen met les nemen.
Tot die tijd moet ik het houden bij mensen die talent hebben en vaardig zijn en daar gewoon van genieten.

Hier dus wat mooie pianomuziekjes:

Als ik aan pianomuziek denk moet ik wel beginnen met Ludovico Einaudi.
Hij heeft ontzettend veel mooie nummers gemaakt, maar mijn favoriet is denk ik wel I Giorni

Toen ik jaren geleden als vakantiebaantje in de thuiszorg werkte, was ik bij een dame thuis die altijd Classic FM op had staan. Terwijl ik aan het poetsen was hoorde ik opeens een prachtig pianonummer, ik keek gelijk op mijn horloge om te zien hoe laat het was, en toen ik later thuiskwam keek ik op internet bij de zender welk lied ze draaide op dat moment, dat bleek dus dit lied te zijn. En toen was ik fan. CD gekocht, pianoboek gekocht (kan er nog steeds geen noot van spelen, maar wie weet, ooit ;))
Ik heb hem ook een keer live mogen zien, in Amsterdam, en al speelde hij toen niet al mijn lievelingsliedjes, het viel mij vooral op wat een lieve, fantastische man hij eigenlijk was, en zo muzikaal en getalenteerd.


Wim Mertens – Humility (als je denkt, ken ik deze man wel of niet, luister dit maar eens, dat ken je waarschijnlijk vast wel)


Jaa, Twilight, oehh, hou ik van. Van de boeken, van de films, en al helemaal van dit nummer, zeker in de scene waar Edward Cullen (a.k.a. Robert ‘Marry Me’ Pattinson) dit liedje speelt, dan smelt ik.
En dit is een geheel gepianonaliseerde (is vanaf nu een woord) versie, en dus mooi.


Philip Wesley – Dark night of the soul
Verder niet veel aan toe te voegen, gewoon een heel mooi pianonummer.

Jullie nog mooie pianoliedjes in de aanbieding?

Eén reactie »

Geef een reactie

