Leven – Chim Chim Cheree

Standaard


Het is oktober en herfstig! En dat betekent dat het bijna november is en dan weer bijna kerst. Want echt, zo snel gaat het nu gewoon. De dagen worden korter en donkerder, het weer guurder en ik hou er van.
Als je van buiten naar binnen komt, koud en stampvoetend om je op te warmen, en je doet de kachel aan, je werpt jezelf een dekentje om en voelt je langzaam opwarmen… Ja, dat maakt me happy.

Dan moet je kachel het wel doen, en die van mij doet het even niet, want ergens in de ‘zomer’ zouden de schoorsteenvegers komen, om alles goed schoon te maken, zodat je in de winter weer met frisse moed de schoorsteen kon vervuilen. Ik moest toen nog werken, maar had een vriendin geregeld die op ‘schoorsteenduty’ in mijn huis aan haar scriptie zou werken. Nou mooi niet dat ze zijn gekomen en toen mijn vriendin had gebeld zeiden ze ‘ja, hoor eens, ik weet niet of ze zijn geweest perse, maar het moet wel, want het staat op mijn papiertje, misschien heb je de bel niet gehoord.’
(Mijn bel is er een uit de categorie ‘Jezus wat een harde bel heb jij’ en mijn vriendin heeft voor zover ik weet geen gehoorproblemen, dus dat kon het niet zijn.)
‘Maar,’ zei de vrouw, ‘ze komen anders nog in oktober wel.’

En drie keer raden welke dag het vandaag is: 5 oktober, en ik moest de middag vrijhouden, want de schoorsteenvegers zouden weer langskomen.
Ik word daar zelf altijd wel een beetje zenuwachtig van, als mensen op een bepaald moment langs kunnen komen, sowieso van het begrip ‘middag’ vanaf wanneer is dat? Ja officieel vanaf 12.00, dat weet ik heus, maar middag klinkt eigenlijk meer vanaf een uur of 14.00.
Het gevolg is dat ik al vanaf 10.00 klaar zit en mijn huis niet durf te verlaten, geen muziek aan heb omdat ik bang ben de bel te missen en eigenlijk ook liever niet naar de wc ga uit angst om ze te missen.
En dat is geen pretje na een liter thee om kwart over twee in den middag.
Enfin, so far so geen schoorsteenvegers nog, maar ik houd moed, de middag is nog jong.

Het zou alleen wel fijn zijn als ze vandaag komen, want de kou begint nu echt, en ik wil mijn kacheltje wel weer snel kunnen gebruiken.

Anyhow, jullie weten waar jullie me kunnen vinden dus!

»

  1. Ik vind dat wachten ook altijd zo irritant omdat ik zo zenuwachtig word. In een ver verleden heb ik eens een paar keer iets bij Albert besteld en dan mag je zelf tijden kiezen. Meestal koos ik dan voor tussen 15:00 en 16:00 uur, en ALTIJD waren ze er om 14:50 uur al. Da’s ook vervelend hoor, want heel soms had ik echt iets te doen tot aan precies 15:00 uur, of zat ik, inderdaad, net even op het toilet. Ik was zelfs een keer mijn benen aan het bruinen in mijn onderbroek. Riskant, ik weet het, maar toch. Ik vroeg dan: ,,Hoi hoi, waarom zo vroeg?” en dan zei zo’n jongen altijd: ,,Ach ik was in de buurt, ik denk: ik probeer het even.” Ja fijn voor jou dat ik toevallig opendoe, maar dat is niet de deal POTVERDOMME. Dus ja. Van die dingen :’D Maar ik hoooop echt voor je dat ze komen en anders mag je Fred de Kikkerkruik wel lenen.

  2. Nee, het was zelfs tussen 15:00 en 18:00 uur of zoiets, dan verwacht je sowieso al niet dat ze er om 15:00 uur stipt zijn (gemiddelde is dan 16:30 uur naar mijn mening), en al helemaal niet dat ze er om 14:50 uur zijn!!! Zo.

    • :’D ik lach even om het addendum, maar het is idd super irritant altijd. Bah.
      En anders kom ik Fred wel ffkes halen ja, mijn warme vriend in koude dagen.

  3. Je weet dat ze zelf geen briefje in de bus doen, want dat is nogal zwaar gezien hetgeen ze allemaal mee moeten sjouwen (aldus diezelfde mevrouw die meende dat jouw bel muisstil is…)!

Geef een reactie

